Wednesday, April 16, 2008

HARI 1:Tiba Di Ranau...

Kinabalu melambai dari jauh... Selamat datang Anwarul Islam!!!

Perjalanan ke Ranau melintasi beberapa point penting seperti simpang tiga Kota Marudu dan Kota Belud. Sepanjang jalan, abang Khayr banyak habiskan masa dengan tidur. Umayr rajin mengeja dan membaca papan tanda di tepi jalan, Dhuha tak jemu mengulang lagu 'Ramadhanis Sana Di'. Kadang-kadang, kami ramai-ramai bernasyid lagu 'Ayuh Menuntut Ilmu', lagu 'Di Malam yang Sunyi, Pak Mat jual Topi', lagu 'Ultraman Kelate' dan lagu 'Moero Attack'... Paling kuat bila abang Khayr, Umayr dan Dhuha nyanyi lagu Sera dan Agha! Huh, cepat sungguh menghafal! Ada kalanya, semua tidur... tinggal hanya umi dan baba, macam sedang berhoney moon je...
Dalam perjalanan juga, kadang-kadang kami ketawa bila melihat nama-nama pelik sesuatu tempat. Tak sangka ada tempat yang namanya Matunggong, Molong Kolong, Ulu Kukut, Taun Gusi, Taginambur, Kinasaraban, Bundutuhan...dsb. Terbelit-belit lidah Umayr mengeja! Dari pekan Kota Belud, kami mula mendaki. Di kiri kami, mengalir deras sungai Narinang... Suhu menurun sedikit demi sedikit. Suasana jalan 'by pass' ini terasa sunyi dan tenang... Mana gunung Kinabalu ni??

Sesampai di Kundasang, kami berhenti untuk solat Jumaat di Masjid Kundasang. Terketar-ketar abang Khayr, Umayr dan geng Anwarul Islam berwudhuk! Macam ais je sejuknya! Burrr...

Selesai solat jumaat, perjalanan diteruskan ke Ranau yang lebih kurang 20km jaraknya. Baba...laparlah... Umayr merengek. Sabar my, kita ikut acik Anuar pi makan di restoren... Makan di restoren, masing-masing memesan ikut selera sendiri... Nasi ayam, nasi paprik, nasi goreng kampung... dan yang paling pelik, si Nabil...nasi goreng takmau bawang dan sayur! Sambil makan, masing-masing geng Anwarul Islam bergebang sesama sendiri...bertukar cerita dan perasaan... Esok pertandingan! Sesekali Kamarul memberi semangat, 'Jangan takut bah! kita bikin macam kita latihan hari tu bah!'... Abang Khayr pula tak henti buat lucu, menggamatkan lagi suasana! Meriah dan seronok!
Dah, siap semua kita ke home stay kita! Cikgu Anuar memberi arahan... bersambung...
Penat dan lapar, tapi tetap tak kering cerita..
Fahmi, abang Izar, Kamarul dan Udin
Eh, nape Umayr ni? Lapar bangat kot....
Umayr bercerita...
Dhuha dan Ati (Izzati)... Bubbles Puff Girls!

No comments: