Sarapan di Kedai Aney
....Semua dah mandi.Dah pakai comel-comel.Al-maklumlah nak pergi beli kasut... Kita nak pergi mana ni baba? Abang Khayr tanya baba bila kereta mula bergerak. Kita pergi makan dulu... Alaaaaaaah tak payah makan la, beli kasut terus... esok kan dah sekolah?Abang Khayr dah tarik muka... merajuk.Buruk betul la...

....Semua dah mandi.Dah pakai comel-comel.Al-maklumlah nak pergi beli kasut... Kita nak pergi mana ni baba? Abang Khayr tanya baba bila kereta mula bergerak. Kita pergi makan dulu... Alaaaaaaah tak payah makan la, beli kasut terus... esok kan dah sekolah?Abang Khayr dah tarik muka... merajuk.Buruk betul la... Hari Ahad biasala... sarapan roti canai.Tapi hari ini baba baik.Bawa makan kat kedai aney! Seronoknya Umayr dan Dhuha. Abang Khayr tak join.Merajuk.Makan pun tidak.Biarkan lah dia... tak kuasa nak melayan.Tak nak makan, sudah! Baba order roti canai.Umi order nasi goreng dengan curry kambing.Umayr dan Dhuha order milo ais!Yum,yum,yum...sapa tak makan dia lapar... yum,yum,yum...

Kat Kudat ni kedai mamak saja lah yang OK. Kalau kedai makan lain OUT! Tak tertelan rasanya.Buang duit saja... Awfa tergedik-gedik kaki sambil nganga-nganga mulut.Nak makan sama... bila suap nasi goreng , tersengih jer dia....Bila air milo sampai (2 sahaja) abang Khayr putih mata menengok, sebab air milo untuknya tak ada, kesian jugak... abang Khayr nak milo ais? Abang Khayr buat tak tahu saja... tarik-tarik muka! Akhirnya umi bisik pada aney minta bawa satu lagi milo ais!
Ke pasar gantung
Khayr dulu pun beli kat sini...murah sikit harganya... Memang macam-macam ada, boleh la... kebanyakan barang dari China, yang branded tipu-tipu pun banyak... tapi murah la... patut ler tengok budak-budak kat sini bergaya jer baju depa rupanya beli kat sini...
Cari punya cari, tak adalah pulak kasut sekolah yang sesuai.Abang Khayr, Umayr dan Dhuha dah mula belek-belek alatulis... No!No! Nanti nak exam baru beli... Umayr pun nak exam baba, Umi, nanti Dhuha nak beli stambox (kat sini budak-budak sekolah panggil pencil box tu stambox, betul ke?)barbie ni... hmmm....
Abang Khayr yang dah ceria sikit kembali masam muka bila baba ajak pulang tanpa membeli kasut. Kan abang Khayr dah kata... baba bukannya betul-betul nak beli pun, saja kan... pergi kat atas tu tadi...
Abang Khayr, kita nak pergi cari lah ni... kat kedai lain pula... Apalah abang Khayr ni baba, tak sabar langsung!Umayr menyampuk.Kita pergi kedai HOTLINK! Yea... Dhuha bertepuk tangan....kenapa yea? (kerana dalam kedai tu ada banyak mainan...!!!!! )
Okey semua turun!
Alamakkk... macam tutup saja kedai ni... Iya lah.... semua orang kehampaan terutamanya abang Khayr, apalagi berterusan lah episod merajuk tu....Akhirnya kami pulang tanpa membeli kasut.Dah puas
nak menjelaskan pada anak-anak, bukan tak nak beli tapi tak ada kasut.... Macamana ni baba? Malam ni kita keluar, ada satu tempat lagi... Mana ye?





No comments:
Post a Comment