Sunday, August 3, 2008

Memujuk...







Assalamualaikum Tokmi dan Tokbah...
Ini Umayr. Umayr nak ucap terima kasih sebab tokmi kirim durian untuk Umayr melalui umi. Biarpun durian itu tersangkut di LCCT dan terpaksa dijamu kepada pakcik-pakcik imegresen, tapi tak mengapa. Umayr tahu durian tu bukan rezeki Umayr. Umayr terharu bila umi cerita tokmi bersungguh-sungguh mengikis duri durian tu sampai licin bagi mengaburi mata orang-orang di airport. Umi cakap durian tu jadi macam tembikai dan namanya hanya 'an' sebab 'duri'nya sudah tiada!

Umayr nak makan durian... Hari tu masa hantar umi balik Kelate, baba janji nak singgah beli durian dekat Tuaran tapi malangnya satu van pun dah tiada... padahal sebelum tu berjujuk dan menimbun durian di situ. Umayr nangis sebab tak dapat makan durian. Dah la sedih umi balik, tambah lagi bila tak dapat makan durian... Tapi umayr pujuk diri...mungkin kali ni tiada rezeki Umayr...

Masa sambut umi di Terminal 2, bila umi cakap durian Umayr kena tahan di KL, Umayr lagi sedih... Mungkin tahun ni dah tersurat Umayr tak akan makan durian. Takpelah... Umi pun selalu cakap, rezeki kita Allah yang atur...

Dalam perjalanan pulang ke Kudat, sebelum singgah di UMS untuk solat, baba berhenti kereta tepi jalan. Rupa-rupanya kat situ kawasan jual durian.... wahhhhh.... bestnya!!! Baba beli durian! Bila umi tanya, baba cakap durian kampung 4 biji ni harganya RM28.00.... mahal ke? Umayr tak tahu... yang penting... baba beli durian... tak sabar Umayr nak makan!

Di perkarangan UMS, kami sental durian! Nyum nyum... sedap laaaaa!! Tokmi, tokbah... doakan baba dan umi dapat pindah hujung tahun ni. Kami semua dah kena chicken pox... petanda awal akan pindah! Kami dah tak sabar mahu ketemu tokmi dan tokbah selalu... dan paling tak sabar, bila tiba musim durian... Bau durian tu masih beraroma di hidung Umayr sampai sekarang!!
-U M A Y R

5 comments:

miorjqaf said...

Durian? Wangi? Busuk laaa. :) dah 2 minggu keta kita x hilang bau durian sejak balik dr Pahang, atuk syadi bekalkan 'an' (duri dah x da) juga utk bawa balik ke jb. Aduh. Gi sekolah dah lekat bau perfume durian.

sikinisma said...

Salam...

balik dah ke ? Durian ..heheh sedapnyaa makan durian .. mahal pulak 4 bijik rm 24...kat kg nih 8 bijik rm 10 je..durian kampunglah..tp selalu dapat free je..jiran beri sbb banyak sangat durian..

Anonymous said...

wah! bestnyer dapat makan durian. kesian pulak biler dengar susah payahnya nak makan durian. tapi akhirnya, dapat makan jugak kan.kalu dah rezeki,tak kemana.

KHAYR said...

ammu mior, acik ikin n uncle penyubiru- kesian kat kiteorang susah betol nak merasai kenikmatan durian ataupun buah-buahan tempatan lain kat kudat ni... kami sabar jer ni... doa-doa lah ye tak lama lagi kami buleh balik dok kat semenanjung pulak...

miorjqaf said...
This comment has been removed by the author.