Wednesday, August 27, 2008

Kuah Lodeh vs Sambal Bilis Ekspresso

Cerita semalam...
Sebelum pergi sekolah baba dah janji nanti waktu free baba balik hantar lauk untuk masak hari ni. Sambil2 tunggu baba balik umi dok relak2, basuh kain, ngeblog2... dalam jam 9.00 baba dah pulang bersama bahai-bahainya... umi check2 aik! mana lauknya ba? La... kan kata nak buat sayur lodeh? Alahai baba ni... umi gurau2 je pagi tadi... tak kira! Nak sayur lodeh jugak! Umi tak pernah masak sayur lodeh ni ba! Selama ni kalau nak makan sayur lodeh baba yang buat kan... Tak kira! Umi buat jugak! Ha! Kalau gitu ajar ler... tak ajar umi buat sayur lemak nanti.... Tak nak ajar! Tak kira! Umi buat jugak.... ish!ish! Baba ni... jadi sayur lemak baba tanggung ek....!!! Umi pakai resepi sendiri ye....! Jangan umi... tak jadi kang nanti... ( Dok2 gaduh2 gitu baba pun ajar la sket2, pst! Bukannya umi tak tahu... tapi rasa inferiority sket lah kalau masak kuah lodeh ni... biasanya orang Jawa yang expert kan?kan?kan? Tentu ler oghe kelate masak rasa tak kaw!, mesti ler rasa tak real macam Maklang masak.... baba ni pulak entah dari mana anginnya suka sangat dengan kuah lodeh nasi himpit ni...)

Akhirnya umi BERJAYA memasak kuah lodeh tersebut bersama kekurangan bahan yang amat, boleh ler setakat nak makan anak beranak tapi kalau nak jamu KasehKami dan EihabEinas kena buat yang spesel betul la kan? Umi dah ubahsuai sket ramuan kuahnya... emmmm! Sedap juga... he he he... takleh bagitahu kat sini RAHSIA! Bahan yang sama biasa dok guna dalam kuah ni tapi ubahcara keberhadirannya tu... lagi larut dan menyerap dan KAW!KAW! He he he perasan!

* * * * * * * * *
Apa yang mahu dikongsi di sini ialah cara2 membuat sambal bilisnya bah! Rasanya teramat sesuai untuk orang2 yang nak cepat2, nak jimat2, baru nak belajar masak, belum kawen... bakal kawen... sesuai ni ... nanti umi kongsikan!

Untuk buat sambal bilis umi tak suka guna bilis yang besor2 tu... banyak masalah weh! Kekadang kalau digoreng dulu ikan bilis tu jadi keras bila dicampur dalam sambal tumis. Kalau tak goreng dulu... rasa mual pula bila dah jadi sambal! Tengok2 baba beli bilis yang bosar itu lah! Aiyyaaa! Masalah ler ni... memang dah acapkali umi pergi tempat Si Tony Haji jual bilis ni, memang takde bilis kecil sekarang... tu umi tak beli... baba pulak yang beli....
Penyelesaiannya? (Baca sampai habis langkah2 di bawah....)


SAMBAL BILIS EKSPRESSO

Bahan-bahan
200 gm ikan bilis/10 tangkai cili merah/1 labu bawang besar /5 ulas bawang putih/
2 batang serai/1 biji tomato/sedikit halia/ sedikit gula melaka/ 3 keping asam keping/
setengah cawan santan pekat
Cara-cara memasaknya
1.Blender semua cili+bawang besar+bawang putih+serai+tomato+halia itu tadi.
2.Bila dah lumat bahan masukkan ikan bilis dan blend sekali lagi bersama campuran bawang tadi(jangan lama sekejap sahaja sekadar nak mengecilkan saiz ikan bilis tadi...)
3. Panaskan minyak (1/2 cawan)
4. Tumiskan lah bahan2 blender tadi
5. Masak hingga menggelegak masukkan santan, gula melaka dan asam keping kemudian tutup kuali tersebut, kecilkan api sedikit dan masak hingga semua bahan dah pecah minyak
6. Chek2 selalu pastikan ikan bilis tu dah betul2 masak, kuah tumisan pun dah pecah minyak nampak cantik jer... boleh lah diperasakan garamnya sesedap rasa...
7. Dah puas hati? Rasa dah macam sambal tumis betul? Boleh lah dimatikan api.

Hmmm....Sedapppp..... Sedia untuk dihidangkan bersama Kuah Lodeh dan nasi himpit!
Selamat mencuba.....

5 comments:

sikinisma said...

sedapnyaa..tengok kueh lodeh..kecur air liur nihh..nak gak rasa penangan org kelate dok kudat uat kuah lodeh..hehe..minggu nih kat blog citer kuah lodeh..kat sekolah pun acik kena masak kuah lodeh..saje mkan moreh sebelum puasa...Ahlen Ramadhan...Ramadhan Kareem!

k a s e h K A M I said...

Hmm.. Sambal bilis tu kalau letak petai.. Fuh! Mesti lagi kaw2 punya. Sambal bilis petai! Favorite babah tu! Tp babah x minat kuah lodeh.. Umi pulak x suka sambal bilis petai. Yang umi suka sangat, kuah lodeh lah. Tp, teringin jugak nak rasa lodeh kelate ni! Oh ya.. Sebut pasal masak. Jgn guna garam biasa tau! BAHAYA! Gunalah garam bukit @ garam gunung. Apa2 jenama pun boleh.. :)

Anonymous said...

waa..siap bagi resepi skali.cayalah..

KHAYR said...

acik ikin ler yang start dulu cerita makan lontong tu... sampai kami pun terliur2 ni..

kasehkami- memang ler sedap letak potai fav baba juga... tapi makruh maa... kan umikasehkami kan...(busuk!):/

acik penyubiru-sesajer ler post resepi tu, sebelum lupa, lagipun resepi ekspres camni... nak buat sekali lagi kot2nya dah lupa plak.. :)

k a s e h K A M I said...

Tak nak busuk mulut lepas makan petai.. makanlah buah nenas dan jusnya!.. Gerenti hilang bau busuknya. Termasuklah di dalam bilik kecil tu! Kalau bau jugak!.. Hmmm.. memang dah keturunan kot? kih3..