Tuesday, March 25, 2008

G.a.n.j.a.r.a.n...

Hari itu, masa di rumah abang Faiz di KK, Baba tengok abang Khayr dan Umayr ralit dan suka sangat main CHESS dan SAIDINA dengan sepupu-sepupu. Kak Shida ajar abang Khayr dan Umayr cara-cara pergerakan bidak chess.
Umayr pun dah pandai susun bidak dalam kotak dengan betul. Abang Khayr pula dah mahir dengan pergerakan setiap jenis bidak. Dalam perjalanan pulang ke Kudat, tak habis-habis abang Khayr dan Umayr menggaya Baba agar beli set chess untuk depa...

Hari ini, lepas ambil abang Khayr, Baba nak bagi ganjaran untuk abang Khayr dan Umayr. (Markah abang Khayr hari ini, Pend. Islam 74%, B.Inggeris 71%) Jadi, belok kereta dan singgah di Amirjani! Dompet sorang satu dan yang paling spesel set Chess yang besar! (kebetulan hari ni gaji)

Baba mahu abang Khayr tingkatkan penumpuan dan ketelitian. Dalam exam tahun lepas, soalan mudah-mudah abang Khayr boleh salah. Exam kali ni pun masih ulang perkara yang sama... Abang Khayr kurang penumpuan dan cuai...

Jadi, dengan set chess ni sedikit sebanyak abang Khayr akan belajar fokus. Pernah dulu abang Khayr dirujuk kepada doktor Pakar Perdana... dan abang Khayr didapati disleksia! Sukar memberi tumpuan dalam sesuatu kerja. Berbeza dengan Umayr yang sangat teliti dan kemas dalam menyiapkan kerja (seperti yang dipuji oleh Cikgu Jimah Cahayaku)...
***OK abang Khayr dan Umayr, Selamat Main Chess dan jaga baik-baik ya! Mahal tu.... Hilang siaplah hangpa!.. Baba : Baru 4 orang anak, 4 watak, 4 perangai. Kalu 12 orang guano weh? :) Hebat Tok Mi dan Tok Bah!

No comments: