Wednesday, May 28, 2008

FISH n CHIP Tempura style

inilah fish n chip tempura style... best! Abang Khayr, Umayr, Dhuha dan Carlson suka betul!!!

Sudah sarapan? Apa kata cuba resepi terbaru umi ni... FISH n CHIP Tempura style...! Sesekali bertukar selera ala-ala western seronok juga, apatah lagi kalau bikin sendiri di rumah. Kos keseluruhan untuk resepi ini hanyalah RM 10. Murah saja...
JOM CUBA!!!
Bahan-bahan:

1.1/2 kg Filet ikan (ikan tenggiri, ikan putih(mudok) disyorkan- di Kudat RM 10 1 kg)
2.2 biji telur ayam
3.1 mangkuk bread crumbs (serbuk roti)
4.1/2 peket tepung serbaguna adabi
5.1-2 sudu besar tepung jagung
6.garam, serbuk lada hitam + perahan lemon / limau nipis / kasturi
(perapkan filet)

Cara-cara membuatnya:

1. Panaskan minyak ( deep fry)
2. Pupuk-pupukkan filet yang telah diperap dengan no.6 tadi dengan tepung serbaguna adabi yang telah dicampurkan dengan tepung jagung tadi
3. Gaulkan ke dalam telur
4. Pupuk-pupukkan sekali lagi di dalam bread crumbs
5. Goreng di dalam minyak yang panas!
(ulang langkah di atas sampai filet anda habis!)

Cara menghidang:
Filet ini boleh di makan dengan sos, kentang goreng, salad sayuran, sayur-sayuran yang telah dicelur seperti kacang buncis, karot dan bunga kobis ataupun brokoli @ ikut suka selera anda laaa...

SELAMAT MENCUBA... nyum!nyum!nyum!

No comments: