Saturday, October 11, 2008

KALBUN!


Petang tadi sekolah umi habis awal- jam 5. Sebenarnya pelajar2 yang jauh (dan dekat) pulang lebih awal lagi... kebiasaannya pelajar asrama yang tinggal di ceruk2 Kudat ini terpaksa pulang awal pada hari Jumaat ke kampung mereka kerana jarak yang jauh dan tiada kenderaan ke kampung mereka jika pulang pada hari Sabtu! Inilah hakikat pelajar di pedalaman macam Kudat ni... kampung2 nun jauh di sana... bukan di tepi jalanraya tetapi ada yang terpaksa menapak puluhan kilometer lagi ke dalam... Minggu depan kan cuti exam PMR... tapi guru2 ke sekolah juga maa...

Umi awal2 dah siap solat asar sebab cadang nak ajak baba dan anak2 jalan2 ler sekejap... rasanya dah lama tak mengirup udara segar di esplanade...
Laa... mana abang Khayr n Umayr?
Umi tengok hanya ada Dhuha dan Awfa dalam kereta...
Hemm mesti la melepak di rumah Carlson atau Si Ijam ni...
Kena pulang la ambil depa, lepas tu kita jalan2...


Seperti biasa kereta membelok memasuki jalan Golden Hill... tiba-tiba umi terpandang seorang budak perempuan comel( umur baru setahun...) bermain-main di atas jalanraya di depan rumahnya...(ish! cam kenal jer budak ni...)


Eh!Eh! Ba...berhenti anak Si xxx tu...
Tak tahu nak bayangkan betapa gentingnya keadaan anak si xxx pada waktu itu... Sudah ler main2 atas jalan raya... kereta lak laju2, di kirinya ada seekor anjing ( yang umi agak cam spesis Dingo gitu...) sedang memerhatikan si budak ini dengan begitu geram dan berselera sekali... malah ketika umi keluar dari kereta datang segerombolan anjing dari sebelah kanan menuju ke arah budak tu ....


Tak tahu ler umi tengok kiri kanan ke tak masa melintas jalan... apa yang umi tahu umi dah ada di depan rumah tu dan cepat 2 mendukung si C... Pandai pula takut dengan orang... bila di dukung dia menangis.... mana lah mummy daddy kamu ni... Bagus juga dia menangis kerana tak berapa lama selepas itu mummynya membuka pintu dan daddynya pula keluar dari bahagian belakang rumah....(umi rasa dia pun sedang tercari-cari anaknya...)


Umi pun melapor ler ni ha... akak nampak Si C ni tadi.... bla bla bla.... Ish!Ish! Kita semua pun ada anak kan... kekadang rasanya dah cukup hati2 kita mengawal boleh gak berlaku insiden2 separa ngeri camni.... lagi ler bahaya jenis yang suka keluar senyap2 orang tak perasan ni...

Masa keluar dari rumah depa umi terserempak sekali lagi dengan anjing besar tu tadi... berkilat2 bulunya dan bersinar-sinar matanya... mungkin gak dia nak kata:

-Hai umi! Aku ni bukan nak ngap si C tu... aku mahu jaga dia saja maa... auk!auk! -Banyak betul kau punya baik ye kalbun! Spesis kamu ni ler yang kejar si Khayr masa kecik2 dulu... memang aku sakit hati dengan anak beranak kamu ni... -Alaa... umi ... jangan ler marah kita kan kawan...auk!auk!

Akhirnya misi umi selesai. Sebaik saja masuk balik ke kereta baba pun tanya:

Umi tak takut ke ngan kalbun tu tadi?
Baba tengok selamba jer umi limpas kalbun tu...

Tak... kami kan kawan.... ( nga..nga...nga....)

No comments: