
26 Ramadhan ( Sahur...)
Selera sekali abang Khayr bersahur. Ayam gulai lemak nenas- resepi baba. Abang Khayr janji hari ini puasa betul2 ye?Abang Khayr angguk-angguk sambil minum air coklat pula...
Teringat kelmarin umi (panas hati) dengan abang Khayr ni.... Apa tidaknya selepas pulang dari kedai umi tengok abang Khayr bersedap-sedapan dengan tin cola yang sejuk! Ingatkan abang Khayr sesaja nak sejukkan mukanya dengan tin yang dingin tu...(umi tak pakai spek dah 2 hari spek umi missing in action!) kemudian umi dengar shrruppp!shruppp! Abang Khayr!
Nekad betul abang Khayr tak nak puasa... memang umi ANGIN betul ni! Senang2 abang Khayr tak nak puasa ye!!! Ini bukan lagi kes TER... memang sengaja! Akibatnya abang Khayr, Umayr dan Dhuha tak dibenarkan keluar petang ... ( Umayr pun ada kes juga, balik sekolah terus main game, tak pandai nak stop plak tu... Dhuha pula terbabit sama sebab tak aci lah Dhuha boleh keluar, orang lain pula kena 'Hukum'!
Ketika kalut-kalut di belakang , tiba-tiba Abang Khayr masuk ke dapur.... Umi habis dah kuih KAKAK , bersepah!!! Awfa buat... Apa ni? Sambil2 tu abang Khayr capai penyapu...
Ya Allah! Satu bekas biskut makmur yang Kakak Pidah bagi dah hancur lebur dikerjakan oleh Awfa. Semua dah jadi debu! Satu ruang tamu berkecah dengan biskut makmur hancur.... Dhuha nampaknya cuba nak cover Awfa... habis disapunya biskut-biskut di tikar, lagi lah berkecah!
Tahu pulak hangpa takut kena marah... patut la tadi umi tengok awfa baik dan khusyuk di meja, tak ler pulak perasan bekas biskut tu... (tak pakai spek... mananya nak perasan...)
Bayangkan ler debu-debu makmur satu lantai... Kreatifnya anak-anakku...
Dari dapur umi bertukar portfolio menyapu ruang depan, lagi pun co-pilot rajin nak memasak lauk kegemarannya (gulai ayam tadi tu...)
Ini dah biskut makmur round kedua. First umi tempah dengan anak murid RM 20, tengok2 tinggal bekas kosong abang Khayr yang baik hati bersedekah biskut dengan Carlson, Ben, Aaron dan ramai lagi ler kawan-kawannya di luar tu yang selalu main badminton lepas maghrib!
Biskut makmur yang hancur lebur ni Kakak Pidah yang bawa 2 hari lepas. Walaupun demam dan tak larat berjalan datang juga semata2 nak inform dia sakit... ( Masuk hari ini kakak dah cuti 4 hari!)...
Dan baru jap tadi baba balik bawa 3 bekas biskut raya... ditempah dari kak mariamah kat sekolah... Sebelum hero-hero dan heroin umi balik, nak kena sorok awal2... Kalau tak, takda apa la untuk 1 Syawal nanti... huhuhu...
Friday, September 26, 2008
Ragam anak-anak
Subscribe to:
Post Comments (Atom)





7 comments:
Buat Baba Khayr sekeluarga,
Dikesempatan ini aku ucapkan
Slmt Hr Ry Mf Zhr & Btn,
Semoga ceria di Aildilfitri.
Peace ya! :)
sabar lah kak bulan-bulan Ramadhan ini..nam pun budak-budak..Salam aidilfitri maaf zahir batin
selamat hari raya aidil fitri. duit raya jgn lupa ok..
Ya Allah ya tuhan.. Sabo je lah kak oi.. Anak2 mmg cam tu. Kami dari awal2 lagi dah kuarantin kuih2 raya dalam laci drawer kat tepi katil. Keluarkan sepiring je utk makan2.. hihihi.. Di kesempatan, kami mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri istimewa utk CK sekeluarga. Maaf Zahir & Batin.
hhehe...
susahnye nak ajar pose...
dorg tak nmpk nikmatnye...
kalau dah nmpk, elok la tu...
Selamat hari Raya..mzb!
mr penyubiru - Sama2 raya... hati2 pulang ganu n kedah noo... :)
ummueihab- ye la...budak2. Malam2 bab ngan umi diorang pulak punggah biskut raye tu...kih3
bandanna - uncle la bagi angpow raya kat kitorang! kitorang tunggu tauuu!
kasehkami - ...raya nanti kami serang umah tau...thru alam maya je lah... huhuhuk!
superb guru BH - ...gitulah cabarannya didik anok2... Salam lebaran jua!
Post a Comment