Ramadhan al Mubarak bertamu kembali... Bulan yang memiliki rasa dan aroma tersendiri. Ramadhan kali ini abang Khayr sudah berusia 8 tahun manakala Umayr 6 tahun... Sudah mampu berdikit-dikit puasa seperti kawan sebaya yang lain... Berlatih berlapar dahaga sepertimana sedang membiasakan diri menunaikan solat.
Hari-hari sebelum Ramadhan kedua-dua putera sering mengaju soalan. Kenapa? Boleh tak? Macamana...? Segalanya tentang rukun Islam ketiga ini. Janji pun sudah diberi untuk berusaha melaksanakan puasa sebaik mungkin... Insya Allah!
Semalam, sebaik solat maghrib berjemaah, dua putera dan seorang puteri duduk melingkungi baba. Abang Khayr... baca ni kuat-kuat. Buku "Duruus al masjid Fi Ramadhan" tulisan Dr. 'Aidh Abdullah Al Qarni muka surat tiga ditunjuk. Bersemangat abang Khayr membaca termasuklah ayat 183 Surah al Baqarah... Buku ini sangat bagus. Terjemahannya Hikmah Bulan Ramadhan: Rahsia & Pengajarannya. Abang Khayr... Umayr... esok puasa tau... Beberapa hukum hakam tentang puasa diperjelaskan. Tak boleh bergaduh, tak boleh mengejek...kalau orang kacau kita kita cakap apa?? Umayr mengangkat tangan - Aku puasa bah! Amboi...pekat sabahannya!.. Okey, sekarang semua ikut baba kita baca niat puasa... Nawaitu sauma ghadin....bla2...
1 RAMADHAN : jam 4.00 pagi.... dengan mudah abang Khayr dan Umayr bangun bersahur. Abang Khayr kelihatan masih mengantuk. Sambil duduk, matanya pejam. Umayr nampak teruja dengan pengalaman pertama bersahur. Nasi Goreng Sosej umi semerbak...memancing selera anak-anak. Baba pula sengaja sepitkan di garfu masing-masing dengan RM1... haa... sahur singgit, nanti berbuka lagi singgit! Makan abang Khayr...makan Umayr...makan Baba... pelawa umi. Sambil mengunyah, mata abang Khayr tutup kembali... Apalah abang Khayr ni... omel Umayr.
Jam 4.48 pagi azan subuh berkumandang. Baba, abang Khayr dan Umayr sudah di hadapan masjid daerah...asy Syakirin! Bilal tersenyum lega melihat baba datang kerana imam belum sampai. Selesai solat subuh, baba memulakan tilawah. Abang khayr dan Umayr menyambung bacaan komik Raihan Rangers yang dibeli di MUIS dua hari lepas. Lampu-lampu masjid mula ditutup oleh atuk Bahrudin, kecuali di ruang duduk baring kami bertiga.
Ba...mana abang Khayr? Dia gi tandas la Umayr, nak kencing... Umayr pergi panggil dia, jap lagi kita nak panjat menara, tengok matahari naik. Umayr terus berdiri dan berlari laju ke pintu. Tiba-tiba.... DAMMMMM! Dalam suram, baba nampak Umayr terduduk! Sayup-sayup terdengar tangisannya! Baba meluru... nape Mayr? Umayr rempuh pintu ya... Baba memeriksa hidung dan mulut kot-kot berdarah. Atuk Bahrudin bergegas datang. Ada apa ustat???... Ni budak aku ni pacik, ndak nampak pintu, dirempuhnya... Astaga... ndak apa-apa juga ka? Aku pun dulu ustat pernah begini... bla2... Atuk Bahrudin bercerita. Baba menggosok-gosok hidung Umayr. Abang Khayr tersenyum-senyum. Dah ya, jom kita panjat menara!
Pemandangan dari menara masjid saujana meluas. Indah... Abang Khayr dan Umayr seronok sangat! Dari sini nampak teluk Kudat, kapal-kapal, padang golf, esplaned, pusat sukan dan segala!.. malah sekolah umi yang jauh di atas bukit pun nampak jelas! Ba... jap lagi matahari naik kan? Tengok awan tu, macam burung, tangan, dinosour.... Ba, nampak anjing tu ba? Ba... macam ikan paus la kat sana... Baba senyum. Ma'thurat perlu dihabiskan....
Jam 10.00 pagi - Ba.... Umayr lapar laa.... Sabarlah Umayr... tahan ya. Umayr kena lawan abang Khayr! Eh... abang Khayr mana? ...dah lesap ke rumah Carlson!... Harap-harap semuanya bertahan sampai ke petang... Amin!





No comments:
Post a Comment