Wednesday, November 12, 2008

JANGAN TIRU YEEE.....

Abang Khayr, Umayr, Dhuha dan Awfa...

Nak dengar citer takkk? Ni kisah tentang anak murid baba. Pernah dengar tak istilah 'bodoh sombong'?? Ermm...mungkin istilah tu ada kaitan dengan pelajar ni. Kisahnya bermula bila baba buat audition pemilihan peserta nasyid sekolah awal tahun dulu. Abang ni (pelajar baba tu ler...) memang hebat dalam sukan... tak sangka pula miliki suara yang bagus! Setelah beratus pelajar sertai ujibakat tu, hanya 15 orang saje yang terpilih...termasuklah dia. Dan memandangkan suara dia mantap sikit je dari yang lain-lain, maka baba terus lantik dia sebagai solo utama...

Hari demi hari, pertandingan tinggal sebulan. Tapi malangnya, abang tu tak datang latihan nasyid sebab sibuk dengan latihan sukan...atlet sekolah ni. Baba cuba tanya kalau-kalau dia nak tarik diri...kot-kot kesuntukan masa. Kesian kawan-kawan yang lain yang kecewa bila solo tak datang time latihan... Last-last, ramai yang frust dan jadi tak bersemangat... MTQ hanya dua minggu je lagi!

Akhirnya baba terpaksa lantik 2nd solo ambik alih tempat dia... pun masih tak mampu bawa lagu dengan baik. Maka, tiba-tiba diputuskan kumpulan nasyid perempuan - Hubb Jauhar yang sedia ada ambik alih...bukan main bersorak diorang tu! Manakala budak-budak lelaki terpaksa menunggu untuk nasyid anti dadah Jun nanti...

Apa citer anak murid baba yang sorang tu?? Sejak dari tu, dia menjauhkan diri dari baba. Kelas-kelas baba dia boikot....ponteng sekolah le tu! Exam paper PI dia tak pernah lulus... tunjuk perasaan le kut! Padahal dia budak aliran sains... Sejak bulan Feb sampai la ke Okt dah 45 hari dia tak datang sekolah... Dengar-dengar tak suka ngan baba nih...

Tapi baba tak sisihkan dia. Nota dan soalan baba fotostat dan cuba nak bagi dia... Baba nak pujuk dan bagi semangat pada dia... SPM tinggal sebulan je lagi. Tapi, punya la eksen... diminta datang ke depan ambil nota tu pun dia wat dono je... Eksen betul! Kalu dalam kelas, masa baba ngajar, dia buat muka cekodok basi... ish3.

Sehari sebelum exam, baba sms kat dia...wish selamat untuk exam! Semalam, baba fotostat lagi nota-nota untuk 10 pelajar yang gagal; tmasuk la untuk si budak cekodok tu. Kira kalu study sikit nota tu jamin lulus la... Abang K dan Umayr ingat tak petang kemarin... Kita sama-sama tunggu kat bawah dewan exam untuk edarkan nota tu... Lastly, nota yang sepuluh tu hanya berbaki satu. Baba panggil dia...dua tiga kali... buat 'dekk' je. Dalam hati bukan nak marah, tapi rasa kelakar je ngan sikap dia... Biar je la kan...

Haa... sekarang abang K dan Umayr rasa, ada kaitan tak sikap abang tu dengan istilah 'bodoh sombong' tu?? Jadi, pesan baba...abang Khayr, Umayr, Dhuha mahupun Awfa...jangan jadi begitu ya. Sesama manusia kita kena merendah diri, apatah lagi dengan guru... Dan baba tak sabar lagi menanti bulan 3 tahun hadapan bila result SPM diumumkan... Camana agaknya keputusan abang tu yek??... Kita tunggu dan lihat nanti...

2 comments:

~Ibu Anggun~ said...

ayooo...
siyan kat CK nih..
die duduk tgu student tu depan tangge sampi ptg tau..
berjuang hingga titisan akhir katenye :)

KHAYR said...

Mudah-mudahan tahun ni budak2 tu buat gempaq!
Kalu boleh CK sndiri nak masuk dewan gantikan budak2 tu mjwb...
tapi kena jadi halimunan dulu la...
ekekeke..