Biasanya waktu ini -8.14pm- Bayt Rahmah akan meriah dengan macam-macam suara... tapi malam ini SUNYI... tidak kedengaran suara adik Awfa ketawa bila diagah abang Umayr, atau suara halus Dhuha menyanyi lagu 1 Dia yang abaadiii... Tiada tandingiiii... Atau suara umi pot pet pot pet... Ke mana perginya suara-suara itu???
Umayr? Lewat terbangnya Umi, Dhuha dan adik Awfa Jumaat lalu, Umayrlah anak paling terkesan dengan kejauhan ini... diam-diam Umayr memendam rasa... sedar-sedar ada gerimis turun sayu dari kelopak matanya... "Umayr rindu umiiii"... Aduh! sedihnya hati, pilunya jiwa... Bangun tidur mencari umi... Baba, nak cakap ngan umi... Baba, bila umi nak balik? Umi, umi, umi... sampai hati umi tinggal Umayr! Umi tak sedih ke tengok Umayr sedih kat atas tuuu?...
Abang Khayr? sudah mampu mengawal perasaan. Namun terkadang terpacul jua nama-nama insan tersayang, yang kini jauh di sana... Ada ketikanya sengaja memanggil kuat-kuat : AWFAAAAAAA... Rindu la tu! Ada kalanya menyebut nama adik Dhuha... Rindu sangat abang Khayr pada gurauan dan ketawa Dhuha! Semalam pula, bila melintasi satu perhentian peret, tiba-tiba abang Khayr menjerit "Baaa... berhenti, umi tu!!" Punyalah terbayangkan umi... entah minah mana disangkakan umi... huhuhu...
Baba? awal pagi bangun, gosok baju depa, buat sarapan express, siapkan depa, jam 6.30am dah hantar semua ke sekolah... Tengahari amek abang Khayr, siap-ke sekolah agama pula. Petang amek abang Khayr siap-siap untuk ke Santai, layan makan malam, check homework, tidokan depa... Berapa lama lagi baba mampu bertahan?? Entahlah....
Umi, Dhuha dan adik Awfa....... cepatlah pulang!! Kami kesunyian, kesepian... kerinduan!!!
Umayr? Lewat terbangnya Umi, Dhuha dan adik Awfa Jumaat lalu, Umayrlah anak paling terkesan dengan kejauhan ini... diam-diam Umayr memendam rasa... sedar-sedar ada gerimis turun sayu dari kelopak matanya... "Umayr rindu umiiii"... Aduh! sedihnya hati, pilunya jiwa... Bangun tidur mencari umi... Baba, nak cakap ngan umi... Baba, bila umi nak balik? Umi, umi, umi... sampai hati umi tinggal Umayr! Umi tak sedih ke tengok Umayr sedih kat atas tuuu?...
Abang Khayr? sudah mampu mengawal perasaan. Namun terkadang terpacul jua nama-nama insan tersayang, yang kini jauh di sana... Ada ketikanya sengaja memanggil kuat-kuat : AWFAAAAAAA... Rindu la tu! Ada kalanya menyebut nama adik Dhuha... Rindu sangat abang Khayr pada gurauan dan ketawa Dhuha! Semalam pula, bila melintasi satu perhentian peret, tiba-tiba abang Khayr menjerit "Baaa... berhenti, umi tu!!" Punyalah terbayangkan umi... entah minah mana disangkakan umi... huhuhu...
Baba? awal pagi bangun, gosok baju depa, buat sarapan express, siapkan depa, jam 6.30am dah hantar semua ke sekolah... Tengahari amek abang Khayr, siap-ke sekolah agama pula. Petang amek abang Khayr siap-siap untuk ke Santai, layan makan malam, check homework, tidokan depa... Berapa lama lagi baba mampu bertahan?? Entahlah....
Umi, Dhuha dan adik Awfa....... cepatlah pulang!! Kami kesunyian, kesepian... kerinduan!!!






6 comments:
ooo...hari hari make di SANTAI ye... tak aci la... tahu pun kiteorang ni penting... tu laaa!
rindu lah tu kat kiteorang... he he he...
umi,dhuha,awfa- from mace with love!
olo..lo..lo..ciannye...sekejap lagi ummi balik la tu. err..ummi pi mane ek? hehe..
uncle penyubiru...
umi balik kampung la... machang... sedih ni. Tapi esok (rabu) umi balik... yeehaaaa!iexe
selamat pulang...yeah..macam cuti sekolah panjang pulak..hehe
alamak! abe sunyi la pulak!.. Sib baik tak lama.. hehehe..
mmg sunyi bile orang 'penting' takde eheheh.
salam kenai ;)
Post a Comment