Wednesday, June 25, 2008

PANIC!!!


Panik 1.
Kelmarin... umi sambung balik driving school setelah tertangguh hampir 3 minggu! Baki cuma 3 jam saja lagi tapi umi kena rush!rush! Sebab L umi dah nak expired! Satu jam hanya belajar naik bukit! Cikgu driving geleng kepala sebab umi sudah lupa banyak perkara! Dah ler tu...Khamis(27/06) umi kena gi pre test di Kota Marudu! Berbaki hampir 15 minit cikgu driving tinggalkan umi untuk parking... ayyoo... yoo...lupa sudah macamana mahu parking...panik! panik! Boleh ker umi lulus QTI nanti?

Panik 2.
Ketika tengah terkial--kial tu cikgu driving datang dan beritahu sesi hari ni kena stop dulu... dia mahu pergi isi minyak... kerana besok stesen minyak seluruh sabah akan mogok seminggu!!! Betul pun... di seberang jalan kereta sudah berbaris panjang untuk isi minyak di pam petronas!

Dipendekkan cerita, bila baba datang ambil umi... kami pun turut berbaris sama...jarak kereta dengan stesen pam hanya beberapa ela sahaja... tetapi menunggu dah hampir sejam ni... mujur juga di tepi esplanade... tak ler boring boleh tengok pemandangan teluk dan kampung di seberang sana... bila matikan enjin pun ada angin dari laut...

Tiba-tiba bunyi suara dari pembesar suara memujuk supaya tak perlu beratur dan semua ini hanya khabar angin... KPDN HEP...memaklumkan bahawa tiada kenaikan minyak tahun ini... hmmm... takleh nak percaya dah eh... cakaplah kamu sorang-sorang... memang takde kereta yang berganjak, malah barisan semakin panjang... Panik lah tu Paklah!Rakyat dah tak percaya dia lagi dah...

Panik 3.
Jam sudah 5.30 ptg. Sepatutnya 5.40 sudah ambil abang Khayr di SUI! Macamana ni? Barisan masih panjang ni... hanset baba pula tiba2 OUT baterinya... ayyoo!!! Akhirnya umi yang berjalan kaki dari stesen Petronas ke Masjid Kg Air... ada ler dekat ngan 1/2 km! Di belakang kereta kami rupanya cikgu Lok sedang berbaris sama... berpeluh2 kepanasan... Panjang betul barisan dari depan dan belakang... umi sempat ler melintasi kereta cikgu Jaggil, cikgu Datu...

Tak pernah lagi umi berjalan kaki ke Masjid Kg Air ni... seronok juga..melihat gelagat orang... ada yang bawa tong.. dari kapal...dari darat sana..kesian...paling bagus enjin kereta dimatikan, dan semuanya nampak sabar dan bertenang, takde lah yang berebut-rebut, honk-honk...

Lama juga menunggu baba, abang khayr dah kekenyangan makan 3 biji kuih telur sorang2, sempat pergi tandas lagi...di depan masjid ni stesen shell, sama gak fenomenanya... hampir maghrib baru baba sampai... teringatkan kakak pidah di rumah... takpelah lambat pun dia dapat elaun overtime - RM 10!


8 comments:

sikinisma said...

hai kak ..selamat belajar kete...akak mesti boleh punya...hehe saya pun baru je bwk kete bulan 2 baru ni...ambik lesen lama dah...tapi bila dah jadi macam ni..semua kena berani...sekarang Jertih - Kuala Terengganu tiap minggu balik..hehe bulan 8 ni..nak bwk kete balik Johor pulak...Selamat yeah...

-sikinisma-

KHAYR said...

TQ kin, esok ni QTI, tadi cikgu driving dera 2 jam berlatih bukit, parking, 3 penjuru... harap2 lepas ler besok ni... ketinggalan akak ni, orang lain zaman tokku tonggek lagi dah ada lesen... hi..hi... berangan nak beli grand livina ni...kereta umi!

sikinisma said...

selamat belajar ye..grand livina kete idaman saya..nmpk come cuma sekrang pakai wira je dulu..time minyak2 naik ni...seminggu rm 50 minyak!

KHAYR said...

fuyyooo...same lah kita... berangan dulu ler kin, nanti baru jadi kenyataan... insya Allah... akak lulus qti hari ni, insya Allah minggu depan test jpj... akak rasa akak ler peserta paling tua... semua sporting bagi smangat.. kak akak hi hi hi...

adie said...

isk..isk..kenape kalut begitu sekali ya disana.malaun manalah yg sebarkan khabar angin tu.harap bersabar yer.

Rush Murad said...

sms tu dari sabah, menular ke sarawak...ke miri... semua berbaris panjang... i tak kisah pun.... dah tau kabar angin.... umi berjalan 1/2km??? tabik..

KHAYR said...

ammurush... la ni kat Malaysia ni lebih baik percayakan khabar angin... takleh dah nak dengar dan percaya ngan statement DEPA2 tu...

sikinisma said...

selamat test driving...