Abang Khayr habis sekolah jam 12.20 tengahari. Kalau ada Jqaf, sekolah akan tamat jam 1.10 tengahari. Biasanya, selepas sekolah sambil tunggu baba datang ambil, abang Khayr akan letak beg dan main dengan Musa, Izwan dan Afidah.
Kadang-kadang abang Khayr main sampai susah baba nak cari. Nasib baik semua cikgu termasuk makcik jaga kenal abang Khayr. Inilah kelebihan sekolah yang kecil... Semua mengenali! Eh tadi ada si Khayer di sini... bilang makcik jaga. Terpaksalah makcik itu ke sana ke mari mencari abang Khayr. Abang Khayr ni, kan banyak kali baba dah pesan, jangan main jauh-jauh. Kalau tak, abang Khayr tak nampak baba datang...
Kelmarin, abang Khayr tunggu tepi dewan. Bila nampak je baba, terus abang Khayr ambil beg dan lari ke kereta... Bagus abang Khayr hari ni. Tak main jauh-jauh...
Pagi tadi, bila nak pergi sekolah abang Khayr terkejut bila tengok beg sekolah abang Khayr orang lain punya rupanya! Baba, beg sape ni? abang menggaru kepala. Kelmarin abang Khayr ambik beg abang Khayr...kenapa tiba-tiba jadi beg orang lain ni? Baba buka beg, ambil satu buku. Mohd. Rizal tahun 6 Gemilang... Alamak!!! Abang Khayr silap ambil beg orang lain rupanya... Memang rupa dan warna beg tu semacam dengan beg abang Khayr! Tak pe lah, jap lagi kita cari abang Rizal dan abang Khayr kena minta maaf kat dia ya...
Jam 7.30, kelas baba dah mula, tapi baba masih di sekolah abang Khayr... menanti tuan punya beg. Nasib ada cikgu Datu Arifin dan Ust. Zahir... Mereka yang tolong cari si Rizal dan cari juga beg abang Khayr. Tadi masa ambil abang Khayr dari sekolah, dari jauh abang Khayr dah senyum. Abang Khayr tak tertukar beg lagi ke hari ni????... Abang Khayr ketawa!





No comments:
Post a Comment