Wednesday, August 5, 2009

Sepetang di Zoo Melaka





Yea!Yea!Yea! Zoo...zooo...zooooooooo....
Ramai-ramai bersorak dalam kereta. Dah lama sangat dah abang Khayr, Umayr, Dhuha, umi dan baba
nak pergi zoo... tetapi tak sempat2 lagi... Selesai makan bekalan kak Ila, umi siap2kan Awfa , kami semua terus ke atas...

Lets Go To the Zoo... there is a lot of t
hing to do... (lagu barney!) Pakcik Es belanja tiket masuk... terima kasih. Pengembaraan pun bermula... kami berpecah nampaknya... Baba, abang Khayr, Umayr, Dhuha, Asila dan Alisya satu grup. Umi pula jln dengan Awfa dan acik. Cuaca agak mendung... so masuk zoo Melaka macam masuk gua...

Mula2 masuk parrot mcm2 jenis yang menyambut... lepas tu ada primat... macam2 jenis juga...
Tapi bila sampai kan
dang badak dan tenuk@cipan umi rasa sedih je... kesian depa noo... Awfa selamba saja sebut CIPAN! Umi teringat pada seseorang yang mempopularkan perkataan ini suatu ketika dahulu.

Ada poney... tapi tak boleh tengok dekat2 binatang comel ni menggigit! Hujan turun rintik2
, umi awfa dan acik jalan terus jer... grup baba ada kat depan nu... seronok nampak hangpa noo... Kawasan kali ni agak terang benderang... woo! Zirafah! Zebra! Burung Unta! Seladang! Macam2 jenis lembu lagi tu....

Adui... dah penat ni... Kali ini lanskapnya berubah sikit ... waahhh! Hebatnya... kandang harimau belang, singa dan orang utan! Siap ada air terjun lagi tu... maklum ler penajanya hebat2... ada satu tempat tu Bear! Penajanya... A&W! Wa ka ka!


Akhirnya kami berhenti di sebuah te
mpat.... orang ramai tengah berkumpul... anak2 pun nampaknya sedang khusyuk menonton... apa ye? Oooo! Persembahan Elephant! Menari... melukis... pandainya.... last sekali... elephant ni sembur semua yang ada kat depannya! Lari!!!!!!!! Dan time tu juga hujan turun lebat selebatnya!

Ops! Lupa nak cerita... masa tengok gajah, baba tanya umi... kunci kereta dengan umi ye?
Tak de l
ah baba! Gulp! Baru umi teringat tadi masa ambik beg umi lupa ambik balik kunci kat pintu kereta! Ya Allah! Selamatkanlah kereta kami... ( apa yang terjadi ? Diringkaskan cerita acik es rupanya tak join tengok binatang2 ni, dia tggu kat luar, so dialah yang pergi tengok kunci, al Hamdulillah... ada...)

Masa hujan turun, kami berteduh bawah pondok aiskrim, semua pakat pekena aiskrim dalam hujan....
Adoi
.... luas jugak zoo Melaka ni... tak larat nak jln lah...

Tamat juga kembara zoo kami ni... byk lagi binatang, lupa lah... plg tensen kamera tak ada... maksudnya? Lain kali kena datang lagi!
Semua orang kembali berk
umpul di kereta.Tiba-tiba acik Es dan acik Ila kelihatan risau dan tercari-cari seseorang. Baru kami perasan: Di mana abang Haris? (bersambung...)

No comments: