
'Menyesalkah umi?
'Menyesalkah baba?
'Menyesalkah kami?
Soalan2 ini semakin kerap mengasak akal budi kami akhir2 ini....
salahkah langkah sebuah HIJRAH?
Lima bulan. Kami hirup asap jerebu bernafas dalam panas rimas dan manusia 2 yang kaya duniawi tetapi miskin akal budi....
Lima bulan. Kami tinggalkan kudat semakin mengecil dalm puing2 kenangan dan memori angin sejuk laut sulu, pantai nyanyi sunyi bak bak .... kemerdekaan anak2 meneroka keajaiban dunia lepaS BEBAS...
Tenggiri kerapu udang ketam tamu - sungguh kami rindu!
Rindu pada zon kami yang selesa!
Abdul Rahimku di belakang rumah...
Rumah kemajuanku yang luas indah...
Pasar ikanku yang segar wangi...
Tamu selasaku yang serba murah....
Anak-anak... mujahid aron ben carlson.... ati... kakak pidah afiq....
Milimewa shoping baju dan air dingin atau wan lok yun kiong beli barang...
pusing2 damai menatap senja esplanade
atau sate maria dan nasi beriani hari jumaat...
ops! restoran rakyat beli burger lepas maghrib
Sedapnya...
seronoknya....
selesanya...paling kurindu pada nyanyi burung seawal subuh, bersantai angin pagi di syakirin dan berlari2 di tebing laut.... menyapa nelayan dan ombak laut....
atau berpagi2 ke seri kandi makan roti canai enak bersenang2 di bak bak.... mandi laut!
Di sini?
Sudah lama tidak keluar bersesak2 di padang main bola atau berebut layang2 kerana udara kotor sedut asap mata pedih
tidak seronok lagi hari2 hujung minggu kerana sekolah gila aktiviti ladap kokum mesyuarat....
Tidak kenal hanyir pasar kerana ikannya seperti america next top model mahal gila!
Pasar malam pun gitu2 saja... pasar tani mace atau pc lebih seronok!
Tensennya....
Kita kini hidup di bandaraya!
Ibu negeri kota cantik dalam lanskap
Sekolah baru umi cantik di tepi tasik berjiran kampus uitm berlatarbelakang masjid biru yang kelabu dalam jerebu....
Tetapi hati umi gundah sedih pedih berlagu syahdu lebih syahdu dari lagu pop michael jackson....
anak-anak murid baru umi....
Hanya Allah yang tahu....
Semalam kemuncak umi mengamuk sakan ayat al-quran dipijak2 tiada yang heran!
Ya Allah! Ya Karim... bahana apa lah anak2 ini....
Sedih....sedih....sedih....
Kita kini baba, umi dan anak2 ...
kita tinggal di bandaraya sejuta pancaroba...
bukan lah kerana hijrah kita kehilangan punca...
tetapi kerana Allah amat mengasihi kita...
justeru kita di uji agar lebih dekat dan rapat pada-Nya...
Maaflah kalau ada entri kali ini yang mengguris rasa sesiapa....
Justeru manusia walau siapa jua hanya mampu meneka,
membuat andaian dari rasa dan perasaan....
menghukum dari keteralpaan.... boleh jadi cerita hip dan bahan gossip...
di hujung telefon.... di meja makan... masa berkumpul ramai2... atau di anjung masa2 terluang...
maafkan kami...
lima bulan ini masih terlalu muda lagi...
baru belajar mengenal merangkak dan bertatih...
sabarlah... sedikit waktu lagi... ketika kami sudah gagah...
insya Allah pasti semuanya mudah dan tiada lagi keluh kesah...
lima bulan ini...
nyanyi lagu sunyi umi....
Thursday, July 30, 2009
Nyanyi lagu sunyi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)





10 comments:
sayu hari baca entri kak syifa ni..
sabarlah ya..
semoga akak sekeuarga akan terus berjuang :)
salam dari kudat
plain_jane...selamat pngantin baru...
rindu lah bila dah tinggal jauh2 ni... h hu...
alahaiii.......sesekali kena lah keluar dari comfort zone, baru kita buleh kenal siapa diri kita...good luck !
alahai juga..
sayu juga..
Sabarlah.. moga akak dan abe terus tabah hidup di kota. Pasti ada keseronokkannya yang masih belum dapat diteroka. Segala-galanya adalah pengalaman yang mematangkan usia kita yang 'tidak panjang'.
P/S : Hakikatnya Bandaraya JB lebih baik dari KL. :) Jom pindah JB plak!
ye ke JB lebih baik..nak pindah JB gak laa..ekeke
biasalah lym,kasehkami... bila dah tak ada baru terasa betapa bernilainya... tempat berkasih lagi dikenang apatah lagi tempat kami beranak pinak ni ha...
Sabarla...Allah tidak akan menguji hamba-hambanya kecuali dengan kemampuan mereka.
Bila nak mai jalan Aloq Staq? Nak mai cntct kami yea...
Salam.. Khairul Azman dan Syifa.. Ya lah..itulah kehidupan.. kami di KOta Damansara alhamdulillah.. tapi masalah ada di mana2.. nak hilang tensen,, mari jalan2 rumah kami. boleh kita ulit balik kenangan lama..
abamuaz... saje melepas perasaan... tengok paklah sekeluarga pergi zoo melaka tak sangka hujung minggu lepas kami sampai ke sana... dapat tengok binatang2 ciptaan tuhan ni rasa lega... terubat duka lara...
Post a Comment