Sedih lah pulak.... sunyi lagi tu.... kalau tak pagi-pagi dah bising..... riuh rendah... geger....
"abang Khayr.... bangun... sekolah hari ni.... " (abang khayr akan buat2 nangis.... )
"asyik2 abang khayr jer kena bangun dulu... umayr lah pulak..."
"umayr... bangun... hari ni sekolah..." (umayr akan bangun sambil liat-liat , tapi akan buat perangai dalam bilik air dan merengek macam-macam)
"umi!umi! nak air panas! Sejuk ni...)
Di dalam masa yang sama dhuha mengeraskan dirinya tak nak bangun dan menunjukkan macam2 jenis kesakitan... pointnya tak nak sekolah lah! Nanti dipaksa2 Dhuha akan bangun dan buat perangai nangis2 sambil mandi dan pakai baju!
Paling best adik awfa di tengah2 keriuhan itu akan bingkas bangun dan cari umi... Awfa akan cakap sambil pegang2 baju dan seluar... "umi ot ot.... umi nak mandi!" Wah!!! adik awfa best betul la paling suka mandi dan tak akan habis mandi sehingga ketiga2 abang kakaknya selesai dan keluar dari bilik air....
Baba akan bising2.... bagi arahan....
" abang Khayr pakai baju! Umayr nah seluar! Dhuha sikat rambut! Adik awfa dah!dah! Towel! "
(awfa kalau nak suruh berhenti dari mandi kena cakap TOWEL! Maksudnya dah habis mandi lah tu... dan dia akan keluar dari bilik air dengan sukarela dan penuh keseronokan!)
Umi time2 kalut tu berada di dapur siapkan sarapan.... roti bakar ke... roti jem ke... roti kaya ke... air milo ke...
(abang khayr, umayr , dhuha makan! Adik Awfa lah juga yang akan dulu-duluan tarik kerusi, minun air milo dan makan roti!)
"Kita makan apa umi?Ini je ke?" (Abang Khayr selalu tanya macam tu.... dan umi akan jawab makan je lah apa yang ada , syukur lah kita ada makanan abang khayr... ada orang tak dapat makan apa2 pun...)
"Tak seleralah nak minum air saja.... umi! Umayr nak sandwich dengan mayonis tu... umi! Dhuha tak nak kulit dia! ( Kulit roti tak makan, dikutis2 buang....) Awfa? Umi... nak air lo! (Air milo lah tu....)
Jam 7, biasanya semua dah siap nak turun bawah, umi dengan adik awfa akan hantar sampai buai dan babai semua orang. Buat beberapa minit umi akan layan adik awfa main buai dan nyanyi lagu ayun adik ayun... bila awfa dah rasa ngantuk awfa kan cakap umi nak susu... Maknanya itu lah masa umi dan adik awfa akan masuk ke dalam rumah. Sarapan sikit, tengok MHI sambil2 tu tidurkan awfa dan umi pun nampaknya ter Zzzzzzzzz sama... hi hi hi ... best lah....
Rindunya.... kat adik awfa, dhuha, umayr n abang Khayr.... dah lama sangat rasanya umi tak geger-geger dan ngepek2 dengan kalian.... apa2 pun sabar ye.... 2 minggu ni umi dan baba kena jaga exam SPM, dekat rya baru boleh balik..... hu hu hu..... cuti sekolah kalian dah bermula!
"abang Khayr.... bangun... sekolah hari ni.... " (abang khayr akan buat2 nangis.... )
"asyik2 abang khayr jer kena bangun dulu... umayr lah pulak..."
"umayr... bangun... hari ni sekolah..." (umayr akan bangun sambil liat-liat , tapi akan buat perangai dalam bilik air dan merengek macam-macam)
"umi!umi! nak air panas! Sejuk ni...)
Di dalam masa yang sama dhuha mengeraskan dirinya tak nak bangun dan menunjukkan macam2 jenis kesakitan... pointnya tak nak sekolah lah! Nanti dipaksa2 Dhuha akan bangun dan buat perangai nangis2 sambil mandi dan pakai baju!
Paling best adik awfa di tengah2 keriuhan itu akan bingkas bangun dan cari umi... Awfa akan cakap sambil pegang2 baju dan seluar... "umi ot ot.... umi nak mandi!" Wah!!! adik awfa best betul la paling suka mandi dan tak akan habis mandi sehingga ketiga2 abang kakaknya selesai dan keluar dari bilik air....
Baba akan bising2.... bagi arahan....
" abang Khayr pakai baju! Umayr nah seluar! Dhuha sikat rambut! Adik awfa dah!dah! Towel! "
(awfa kalau nak suruh berhenti dari mandi kena cakap TOWEL! Maksudnya dah habis mandi lah tu... dan dia akan keluar dari bilik air dengan sukarela dan penuh keseronokan!)
Umi time2 kalut tu berada di dapur siapkan sarapan.... roti bakar ke... roti jem ke... roti kaya ke... air milo ke...
(abang khayr, umayr , dhuha makan! Adik Awfa lah juga yang akan dulu-duluan tarik kerusi, minun air milo dan makan roti!)
"Kita makan apa umi?Ini je ke?" (Abang Khayr selalu tanya macam tu.... dan umi akan jawab makan je lah apa yang ada , syukur lah kita ada makanan abang khayr... ada orang tak dapat makan apa2 pun...)
"Tak seleralah nak minum air saja.... umi! Umayr nak sandwich dengan mayonis tu... umi! Dhuha tak nak kulit dia! ( Kulit roti tak makan, dikutis2 buang....) Awfa? Umi... nak air lo! (Air milo lah tu....)
Jam 7, biasanya semua dah siap nak turun bawah, umi dengan adik awfa akan hantar sampai buai dan babai semua orang. Buat beberapa minit umi akan layan adik awfa main buai dan nyanyi lagu ayun adik ayun... bila awfa dah rasa ngantuk awfa kan cakap umi nak susu... Maknanya itu lah masa umi dan adik awfa akan masuk ke dalam rumah. Sarapan sikit, tengok MHI sambil2 tu tidurkan awfa dan umi pun nampaknya ter Zzzzzzzzz sama... hi hi hi ... best lah....
Rindunya.... kat adik awfa, dhuha, umayr n abang Khayr.... dah lama sangat rasanya umi tak geger-geger dan ngepek2 dengan kalian.... apa2 pun sabar ye.... 2 minggu ni umi dan baba kena jaga exam SPM, dekat rya baru boleh balik..... hu hu hu..... cuti sekolah kalian dah bermula!






No comments:
Post a Comment